ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΤΡΑΓΑΙΑΣ ΝΑΞΟΥ ΠΑΕΙ… ΒΟΥΛΗ ΕΦΗΒΩΝ

Το Γενικό Λύκειο Τραγαίας Νάξου, συμμετέχοντας σταθερά στο πρόγραμμα της προετοιμάστηκε και φέτος για τις εργασίες της ΚΕ΄ συνόδου που θα πραγματοποιηθούν διαδικτυακά, σύμφωνα με την απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπή του Ιδρύματος της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία. Το Λύκειο Τραγαίας επιλέχθηκε με βάση μικτά κριτήρια μαζί με άλλα 299 ελληνικά σχολεία, για να πάρει μέρος στις σχετικές διαδικασίες. Το φετινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα φέρει τον τίτλο «Βουλή των Εφήβων-Βήματα δημοκρατίας: Κάνοντας πράξη τη συμμετοχή». Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι η εξοικείωση των εφήβων με τις αρχές και τις αξίες της δημοκρατίας, με τον τρόπο λειτουργίας και τον ρόλο του Κοινοβουλίου, η άσκηση δημοκρατικών πρακτικών και η ενεργοποίηση των εφήβων για θέματα που απασχολούν το σχολείο, την κοινότητα αλλά και την ευρύτερη κοινωνία. Η προσωπική έκφραση, η δημιουργικότητα, ο προβληματισμός, ο διάλογος και η συμμετοχή αποτελούν τους βασικούς πυλώνες της διαδικασίας ολοκλήρωσης των εργασιών.

Το πρόγραμμα, εντασσόμενο στην εκπαιδευτική διαδικασία από το σχολικό έτος 2018-2019, στηρίζεται στη συγκρότηση μαθητικών ομάδων που εργάζονται πάνω σε θέματα της δικής τους επιλογής, κάτω από την ομπρέλα του γενικότερου θέματος που ορίζεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς. 300 έφηβοι βουλευτές από την Ελλάδα και ελληνικά λύκεια του εξωτερικού συμμετέχουν ενεργά.. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με τη διεξαγωγή της Συνόδου μέσα στο καλοκαίρι και μετά το πέρας των μαθημάτων.

Συγκεκριμένα το θέμα που ορίστηκε για το σχολικό έτος 2019-2020 και 2020-21 είναι «Το περιβάλλον, ο τόπος μου, ο κόσμος μου». Οι εργασίες που διακόπηκαν εξαιτίας των έκτακτων συνθηκών την περσινή σχολική χρονιά συνεχίστηκαν και ολοκληρώθηκαν φέτος. Οι ομάδες συμμετοχικής δράσης δούλεψαν πάνω στις εξής θεματικές ενότητες: 1. περιβάλλον και εκπαίδευση, 2. περιβάλλον και πολιτισμός, 3. περιβάλλον και άνθρωποι που μετακινούνται, 4. περιβάλλον και νέες τεχνολογίες, 5. περιβάλλον και κοινωνικές ανισότητες, 6. φυσικό περιβάλλον. Στο πρόγραμμα πήραν μέρος μαθητές και μαθήτριες της Α΄ και Β΄ τάξης, όπως προβλέπεται.

Το Λύκειο Τραγαίας ακολουθώντας τους δικούς του ρυθμούς, όπως και τα υπόλοιπα σχολεία, υλοποίησε τα βήματα λειτουργίας των ομάδων που ορίστηκαν από τη Βουλή των Εφήβων, η οποία είχε μια σχέση συνεχούς επικοινωνίας και ανατροφοδότησης με τα σχολεία. Ας σημειωθεί ότι και κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης τα μέλη των ομάδων εργάστηκαν για το πρόγραμμα. Δεσμεύτηκαν για τη συμμετοχή τους, προέβησαν σε αρχικές διερευνητικές συζητήσεις, γνωρίστηκαν καλύτερα, προσέγγισαν σημαντικές έννοιες, διεξήγαγαν έρευνα, αξιοποίησαν το υλικό τους και έδωσαν τελική μορφή στις εργασίες τους. Πέρυσι και πριν την πανδημία, το σχολείο μας υλοποίησε εξωστρεφή δράση πραγματοποιώντας συνάντηση με εκπρόσωπο του Συλλόγου προστασίας άγριας ζωής της Νάξου. Στην τελική φάση του προγράμματος το σχολείο μας όρισε την εκπρόσωπό του για την ΚΕ΄ Σύνοδο.

Οι ομάδες του σχολείου μας παρήγαγαν το παρακάτω έργο κατά τη διάρκεια των δύο σχολικών ετών σε σχέση με το περιβάλλον: βίντεο και παρουσίαση με τις φυσικές ομορφιές της Νάξου, κείμενα και παρουσιάσεις για διάφορα θέματα όπως σχέση εκπαίδευσης και περιβάλλοντος, κοινωνικές ανισότητες και εκμετάλλευση των φυσικών πόρων, κίνδυνοι που ελλοχεύουν για το περιβάλλον της Νάξου, όπως το βουνό «Κόρωνος», χλωρίδα της Νάξου-απειλές και προστασία, περιβάλλον και τεχνολογία-ανεμογεννήτριες στη Νάξο, περιβάλλον και πολιτισμός-Αποκριάτικα δρώμενα Νάξου. Επίσης έγραψαν σενάριο θεατρικού έργου για το περιβάλλον. Οι εργασίες παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια των τμημάτων και προέκυψε γόνιμος διάλογος.

Στην ΚΕ’ Σύνοδο της Βουλής των Εφήβων που πραγματοποιήθηκε φέτος διαδικτυακά στα μέσα Ιουλίου, συμμετείχε ως τακτικό μέλος η μαθήτρια του σχολείου μας Μαργαρίτα Σιδερή η οποία επικοινώνησε με παιδιά από τα άλλα σχολεία καθώς συμμετείχαν άλλοι 299 μαθητές και μαθήτριες. Αφού γνωρίστηκαν μεταξύ τους, αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με τα θέματα που τους απασχόλησαν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς για τα περιβαλλοντικά προβλήματα και τις λύσεις που μπορούν να δοθούν σε αυτά, παρακολούθησαν πολιτιστικές διαδικτυακές εκδηλώσεις και είχαν μία χρήσιμη και πολύ ουσιαστική επικοινωνία.